Saturday, June 20, 2009

tidak bergerak i2 satu kesalahan..


sebagai da’i, jika anda tidak bergerak, maka itulah kesalahan paling besar. bukan bergerak dengan cara yang salah itu yang terbesar kesalahannya. kerana kita sering akan melihat salahnya orang yang bergerak dan bukan salahnya orang yang tidak bergerak.
salah dan tidaknya si bergerak belum tentu. kerana ia lebih banyak pada ijtihadi dari qat’i. ijtihadi tidak salah sepenuhnya. ia masih mendapat satu pahala jika benar-benar salah. tetapi orang yang tidak bergerak untuk dakwah itulah yang memang komfem salahnya. kerana ia membiarkan jahiliyyah bergerak tanpa dia berusaha apa-apa untuk menahannya.
ketika kita melihat orang lain, begitulah sikap dan neracanya. orang yang bergerak tidak mengikut cara kita belum tentu salah. tetapi orang yang tidak bergerak tetapi berada di dalam kita itulah yang lebih salah.
mungkin ini sunnatullah pada manusia. kita lebih suka mencari dan melihat kesalahan orang yang bergerak, tetapi tidak melihat salahnya orang yang tidak bergerak ! sedangkan tidak bergerak itulah kesalahan yang telah pasti !
Peringatan ini bukan mengajak untuk tidak merasa ‘ezzah‘ dengan apa yang kita fahami dan yakini… tapi hanya untuk menjadi peringatan supaya kita berimbang dan adil ketika melihat orang lain.
Kita mesti merasa izzah dgn apa yang kita fahami dan ijtihad kita. kita mesti mengajak kepada apa yang kita fahami dan bekerja bersama-sama dengan kita,…. tetapi ia sepatutnya tidak menutup mata kita dari mengguna ‘prioriti’ dalam neraca syarak.

No comments:

Post a Comment