Saturday, February 21, 2009

ASHABUL UKHDUD


Ringkasan dari Hadis;
CERITA GHULAM,SIHIR & RAHIB..

“Persis perjalanan hidup kita yg bukannya ‘kebetulan’..kerana ‘kebetulan’ bertentangan dgn aqidah kita! Tetapi ini adalah sunnah Allah yg akan terus berlaku.

Di zaman sebelum kamu ada seorang raja yg mempunyai seorang tukang sihir. Bila tukang sihir tersebut merasa dirinya telah tua dan berkata kepada raja: “aku telah tua. Carilah seorang budak yg paling cerdik yg boleh aku ajarkan kpdnya sihirku. Lalu dicari seorang budak utk diajarkan sihir kpd budak tersebut. Di pertengahan jalan terdapat seorg rahib. Budak tersebut telah duduk sebentar mendengar ajaran rahib tersebut dan merasa seronok dengannya. Slps itu,budak itu selalu singgah sebentar tempat rahib tesebut menyebabkan dia terlambat utk sampai ke tempat tukang sihir tersebut. Bila tiba di tempat tukang sihir tersebut, tukang sihir itu memukulnya kerana lewat sampai. Lalu budak itu mengadu kepada rahib tersebut. Lalu rahib tersebut menyuruh budak tersebut berkata kepada tukang sihir itu bahawa ibubapaku menahanku di rumah menyebabkan aku lewat, apabila berhadapan dgn ibubapanya, budak tersebut berkata tukang sihir itu telah menahanku.
Waktu berlalu, pada suatu hari budak tersebut telah terserempak dgn binatang besar yg menghalang laluan org ramai.budak tersebut berkata dlm hatinya, pada hari ini aku akan tahu siapa yg lebih benar tukang sihir atau rahib. Lalu dia mengambil batu dan dibaca: “ Ya Tuhan, jika sekiranya rahib lebih engkau cintai dari tukang sihir, maka bunuhlah binatang ini dan berilah laluan kpd org ramai.” Lalu dilontar dan binatang itu pun mati dan org ramai berasa kagum dan mengatakan budak itu mempunyai ilmu yg tidak diketahui oleh mereka. Lalu perkara ini diceritakan kepada rahib tersebut, maka rahib berkata, engkau skrg telah menjadi lebih hebat daripadaku. Engkau telah sampai ke peringkat yg aku dpt lihat sekarang. Tp ingat engkau akan diuji, apabila engkau diuji oleh Allah dan ingat jgn sekali-kali engkau memberitahu tentnag aku.
Budak tersebut berjaya mengubat penyakit kusta dan sopak dan penyakit lain. Suatu ketika org yg hamper dgn raja telah terkena penyakit hingga matanya buta. Apabila mendengar tentang kehebatan budak tersebut dia telah membawa hadiah yg banyak. Dia berkata kpd budak tersebut: semua ini utkmu jika penyakit aku sembuh. Lalu budak itu berkata: “aku tidak dpt menyembuhkan sesiapa, hanya Allah yg akan menyembuhkan penyakit engakau, jika engkau beriman maka aku akan berdoa supaya Allah menyembuhkan penyakitmu”. Lalu sipembesar buta tersebut percaya dan beriman kepada Allah. Budak tersebut berdoa utknya lalu matanya sembuh.
Bila matanya telah sembuh, pembesar tersebut telah dating kpr raja, lalu raja tersebut terkejut dan bertanya siapa yg telah menyembuhkan matamu,pembesar itu menjawab: ‘Tuhanku’. Raja marah, lalu berkata adakah Tuhan selain aku? Pembesar itu ditangkap dan disiksa hingga dia meceritakan perkara sebenar. Lalu budak tersebut pun ditangkap dan di soal siasat. Budak itu pun menjawab aku tidak dapat sembuhkan sesiapa yang menyembuhkan hanya Allah. Lalu budak itu ditangkap dan disiksa sehingga dia membongkar perkara sebenar krn tidak tahan. Maka rahib tersebut juga ditangkap. Raja telah memaksa rahib tersebut meninggalkan agamanya tetapi rahib tersebut menolak lau dibawakan gergaji dan digergaji kepalanya. Tubuhnya terbelah dua dan keduanya melerai jatuh ke bumi.
Budak tersebut lalu dibawa kpd raja dan ditawarkan supaya meningalkan agamanya dan kembali kepada agama asalnya.tapi budak itu menolak. Raja menyuruh pekerjannya membawa budak tersebut ke bukit, jika ia enggan tinggalkan agamnya maka campakkan ke bawah bukit tersebut. Tiba di bukit, budak itu berdoa kepada Allah:
“ Ya Allah,tolonglah aku dengan cara yang engkau kehendaki.”
Tiba-tiba bukit bergegar dan jatuh semua org suruhan raja tersebut tp budak itu terselamat. Lalu budak itu menghadap raja dan raja terkejut. Lalu disuruh org suruhannya bawa ke tengah lautan dan campakkan ke dalam laut jika enggan tinggalkan agamanya.
Tiba di tengah lautan kapal tersebut tenggelam dan org suruhan raja tersebut mati lemas.
Lalu budak tersebut berkata kpd raja: “Kamu tidakkan akan dapat membunuh aku sehingga kamu berbuat apa yg aku minta”. Lalu raja itu menurut. Raja telah mengumpulkan rakyatnya di suatu padang,ikatkan budak tersebut di pohon kurma. Kemudian ambil anak panahnya dan letakkan di busurnya. Kemudian raja tersebut hendaklah membaca: “ Dengan nama Allah, tuhan budak ini. Kemudian engkau panahlah aku. Kalau engkau melakukan begitu maka aku akan mati”. Atas suruhan budak tersebut. Lalu raja pun berbuat apa yg diminta oleh budak tersebut. Raja pun memanahnya spt yg diminta oleh budak tersebut. Maka dengan panahan tersebut telah kena di bawah tekinganya. Perlahan-lahan budak tersebut meletakkan tangannya pada tempat panah tersebut dan terus meninggal dunia. (Tiba-tiba orang ramai berkata budak ini mengetahui perkara yang kita tidak ketahui). “kami percaya kepada tuhan budak ini”. Raja menjadi kelam kabut dan mengatakan; telah berlaku apa yang aku tak mahu ianya berlaku. Lalu raja menyuruh digali parit-parit di laluan-laluan orang ramai dan dinyalakan api di dalamya. Sesiapa yang lalu akan diarahkan supaya kembali semula kepada agama asalnya. Jika tidak akan dicampakkan ke dalam parit tersebut. Lalu seorang wanita dengan seorang anak kecilnya (bayi). Wanita tersebut gementar takut dicampakkan ke dalam api tersebut. Tiba-tiba bayinya bercakap dan berkata kpd ibunya: wahai ibu, sabarlah engkau berada di atas kebenaran!

Hadis riwayat Muslim (No 5327 Kitab Zuhud dan Raqa’iq) Tarmizi (No 3263 Kitab Tafseer al-Quran) dan Imam Ahmad. Hadis Di sebutkan oleh Imam al-Nawawi dalam Kitab Riyadhus Solihin di bawah bab Sabar.

Diakhir riwayat, Imam Tarmizi menyatakan bahawa: Budak tersebut kemudiannya dikebumikan. Pada zaman Sayyidina Omar ra.telah ditemui mayatnya dalam keadaan tangannya masih diletakkan pada bawah telinganya yang masih luka.AllahuAkbar!!!

p/s: Banyak pengajaran yg boleh diambil dari hadis ghulam ini, hadis ini mengajar kita tentang hak dimana yang benar itu tetap benar dan yang mana salah itu tetap salah!!! Kita sbg orang Islam wajib patuh dan beriman kpd Allah. Allah sentiasa membantu hambaNya yg berada dalam kesusahan yang menegakkan kebenaran di atas muka bumiNya.


# Dalam riwayat menyatakan bahawa terdapat 3 orang bayi yang diberi mukjizat oleh Allah utk berkata-kata semasa masih bayi iaitu:
Nabi Isa
Bayi dalam kisah ghulam
Anak Masyitah

No comments:

Post a Comment