Sunday, June 16, 2013

kenapa CIKGU??

Assalammualaikum..
moga Allah merahmati setiap yang membaca^^

kerja..pekerjaan..kerjaya..bekerja..dan sebagainya serta bersamanya.
setiap insan yang dilahirkan didunia ini telah Allah tetapkan rezeki masing2.yang xnampak hanya kta.yang berusaha juga kita.duduk..baring..tido..lena..rezeki datang dari mna?.fenomena sekarang ramai yang bekerja..dan mencari kerja..ada yang sudah bekerja tapi masih tidak puas dgn pekerjaan sedia ada. MENGAPA?..tidak redha atau ingin mencapai tahap khidupan yang lebih baik..mungkin masing2 ada alasan masing2.yang belum bekerja masih mencari kerja.ada yang dapat ada yang tdk dapat walau berpuluh2 kali mencari kerja...cuba lagi..iAllah pasti ada ^^
kerja kerajaan atau swasta??
apa yang lebihnya keje kerajaan? apa yang kurangnya kerja swasta ni?
sama je..dapat juga gaji bulanan..waktu bkerja sama apabila opsyen yang sama..bonus xwajib dlm setiap pekerjaan.tp yang asas itu sama je..gaji tetap dapat setiap bulan.tapi ada la extranya dari sudut lain bagi setiap kategori yang kita masuk^^..
saya tidak mencari kerj?..mustahil..
saya suka kerja kerajaan?..mustahil juga..
saya minat swasta?..juga mustahil..
tapi saya xcari keje ni..mungkin keje ni datang bergolek pada saya..jadi REDHA.
tapi kesimpulannya saya sudah merasainya sekarang..Alhamdulillah..
xdak yang lebih dan xdak yang kurang..saat kita merasa sesak dgn keadaan dunia sekarang rasa2 mcm hari ni juga nk dpt keje gov..tp kalau santai..xkisah keje ape pun..xkeje pun lagi baik kan..
sungguh rezeki itu datang dari Allah..bukan sume yang kita mintak dan harapkan menjadi realiti..insaf seketika..tapi Allah bagi setiap keperluan kta.yang penting kta usaha!.keje gov atau swasta atau berniaga..bukan itu ukuran di akhirat..bukan itu ukiran kebahagian sebuah baitul muslim.tapi tdk juga menjadi 1 halangan atau 1 perkara yang tdk dibolehkan.pokok pangkal usaha untuk membina diri membawa ke Jannah.
kisah silam..
saya xminat keje yang sy xminat hehe...GURU..rasa fobia je bunyi GURU..CIKGU..TEACHER..MUALLIMAH..USTAZAH..dan yang sewaktu dgnnya..bukan xsuka..tp itu lah Qada dan Qadar ^^..sebagai seorang pendidik yang mengajar di sek atasan berubah angin kepada sek bawahan..malah paling bawah sekali..sekali sekala fikir..apalah nasib diri ini..hanya layak ditahap ini?..bila IMAN beraja dihati..mula tersedar..hinakah sebagai seorang guru??..masa dulu2..time sek..cikgu tnye..awk nk jadi apa besar nt?..CIKGU..hahaha inilah yang telah ditakdirkan Allah untuk hambaNYA yang kerdil ini.bukan susah pun jadi cikgu..pot..pet..pot..pet..selesaii yang penting gaji dapat..betul ke?
MasyaALlah..silap tu..GURU..pekerjaan paling mulia.sebab apa mulia..kerana di situ terletakknya ilmu Allah . Nabi Muhammad s.a.w juga seorang guru..adakah ia bukan sunnah? so secara xlangsung dlm pekerjaan juga kta dpt menerapkan sunnah Nabi.
ingatlah wahai anak Adam sekalian..
3perkara yang menyambung pahala di akhirat sana...
1.sedeqah jariah
2.amal soleh
3.ilmu yang bermanfaat
kerana yang k3 la saya kekal seorang GURU sehingga sekarang..^^..Syukur..
moga kejahatan silam dapat dihapuskan dengan amal yang sedikit ini.aamiinn.
selebihnya..sebagai tatapan penguat dan pembakar semangat..

No comments:

Post a Comment